Як повномасштабна війна змінила автомобільний ринок Закарпаття? Які авто сьогодні в тренді, що купують, хто купує і куди рухається ринок у 2025 році? Про це – у відвертому інтерв’ю з онлайн-журналом BRO розповів авто-експерт Юрій Сегеді з Мукачівщини, який поділився своїми спостереженнями, прогнозами і порадами для тих, хто планує придбати авто.
Вплив війни на авторинок Закарпаття
— Юріє, як, на вашу думку, повномасштабна війна вплинула на ринок автомобілів у Закарпатті?
— З початком війни ситуація на ринку значно погіршилася. Продажі впали через економічну нестабільність, мобілізацію та масовий виїзд населення за кордон.
Попит і пропозиція: що змінилося
— Які головні зміни ви спостерігали у попиті та пропозиції?
— Виріс інтерес до електромобілів, авто зі США та китайських брендів. Китайські виробники стрімко покращили якість, і тепер конкурують з європейськими та японськими.
Портрет покупця — нова динаміка
— Чи змінився портрет середнього покупця?
— Так, зросла частка жінок серед покупців. Більше купують бюджетні авто, але паралельно збільшилась кількість продажів у преміум-сегменті – завдяки внутрішньо переміщеним особам. Щодо портрету середньостатистичного покупця автомобіля в Закарпатті, для кожного він свій. Для мене, це голова молодої української сім’ї, 27-35 років, з бюджетом 8-12 тисяч доларів, який бажає придбати автомобілі Skoda, Volkswagen, Seat, Renault, Mazda, Nissan під свій бюджет та потреби.
Імпорт авто: нові маршрути та виклики
— Чи стало складніше завозити авто з-за кордону?
— Із США — так, через логістику: спочатку в європейські порти, далі — в Україну. Це вплинуло на вартість, але не на терміни. З Європи ситуація не змінилася.
— Які країни — основні постачальники?
— США та Європа. Частка американських авто зросла.
— Були труднощі з логістикою або розмитненням?
— У перші місяці війни — так. Одеський порт закрився, і вантажі перенаправлялися до інших країн, що збільшило час доставки. Зараз все стабілізувалося.
Ціни: нові авто дорожчають, вживані — дешевшають
— Як змінилася цінова ситуація?
— Нові авто подорожчали через глобальне зростання собівартості. Вживані — подешевшали, особливо на тлі економічної кризи.
— Які типи авто найпопулярніші?
— У Закарпатті — дизель, потім бензин, а далі електромобілі. Загалом в Україні першість у бензинових моделей.
— Чи зросла популярність бюджетних авто?
— Так, через зниження купівельної спроможності.
— Які марки найчастіше купують?
— Skoda та Volkswagen — фаворити. Також зростає інтерес до BMW та Audi.
Ринок електромобілів — зростає, але інфраструктура не встигає
— Чи помітне зростання попиту на електромобілі?
— Безумовно. За останні три роки їх кількість на Закарпатті зросла.
— Чи вистачає інфраструктури?
— Ні. Зарядних станцій та СТО для електрокарів — недостатньо. Інфраструктура розвивається повільніше, ніж сам ринок.
Внутрішня міграція — підтримка для ринку
— Чи вплинули ВПО на ринок?
— Так. Саме завдяки їм зберігся попит. Без них ситуація була б значно гіршою.
Прогноз на 2025 рік: усе залежить від фронту
— Які перспективи ринку наступного року?
— Якщо війна триватиме — ринок просідатиме. Якщо закінчиться — можливий ривок: пільгове розмитнення для ветеранів, зниження мит — усе це може знизити ціни й активізувати ринок.
Поради для покупців авто сьогодні
— Що б ви порадили тим, хто планує купити вживане авто?
— Визначтеся з потребами, типом двигуна та бюджетом. Не витрачайте всі кошти — залиште резерв на обслуговування. Завжди перевіряйте авто на СТО. А якщо везете з-за кордону — звертайтесь до надійних фахівців.
Закарпатський авторинок адаптується до викликів війни: попит змінюється, технології розвиваються, а разом із цим – зростає роль електромобілів та бюджетних моделей. Та справжній прорив — лише після Перемоги, – підсумував авто-експерт Юрій Сегеді, консультацію в якого ми можете отримати за посиланням.