«Чорно-білі фото змушують нас уявляти світ таким, яким ми ніколи раніше його не бачили», – ужгородський фотограф Володимир Хила

Автор фото: Роман Фенікс

Мистецтво чорно-білої фотографії у кольоровому світі спецефектів, коли реальність цифрової фотографії виходить за рамки можливостей – комусь може здатися втратила актуальність. Ми звикли до чогось неймовірного та мегаефектного, проте перестали помічати дрібниці, що нас оточують. Дрібниці в яких часом приховується справжнє життя. Ужгородський фотограф Володимир Хила представник чорно-білого фотомистецтва у стилі вуличної, документальної та репортажної фотографії розкриває місто з іншого ракурсу, показує деталі повсякденного, але робить це майстерно зі смаком та власним стилем. У сьогоднішньому великому інтерв’ю молодіжному онлайн-журналу BRO хлопець розповів про перші кроки до фотографії, міжнародні виставки, участь на мистецькому фронті, натхнення та власну роль у суспільстві.

– Перший фотоапарат та знімки. Володимире, скільки часу займаєшся фотографуванням та, власне, як прийшов до цього?

– Професійно розпочав займатись фотографуванням з 2014 року. До цього, будучи студентом брав фотоапарат від друзів. Тоді я ще нічого не знав про фотографію. Потім влаштувавшись на роботу. відкладав із зарплати. Згодом придбав свій перший фотоапарат – Canon 450D.

– Пригадай своє перше фото, хто або що на ньому зображені та, власне, яке значення мають для тебе перші знімки?

– Як і всі фотографи, спершу фотографував все, що траплялось на очі: пейзажі, людей, тварин, комах, рослини. Потім почав цікавитись теорією і правилами фотографування. Зараз не пригадаю, що було зображено.

– Щодо стилю, як визначився в якому напрямку будеш знімкувати?

– Знаєш, пробував знімати у всіх жанрах. Але найбільш до вподоби – це вулична (street), документальна та репортажна фотографія. Вулична фотографія – це зйомки на вулиці або в громадських місцях. На вулиці можна відзняти цікаві кадри. Саме з вуличними сюжетами можна «гратись» зі світлом і тінню, адже як на мене світло є основою фотографії. Полюбляю знімати у чорно-білих тонах. Насичені кольорами світлини виглядають цікаво і яскраво, але монохромна фотографія підкреслює деталі, небачені ззовні. Чорно-біла фотографія для мене – це гра зі світлом. Для того, щоб створити цікаве чорно-біле фото потрібно зрозуміти звідки, куди і як падає світло. Усвідомити для себе, як воно лягає на об’єкт, який ви фотографуєте, як відбивається від його деталей, як впливає на його фактуру. Чорно-біле фото має властивість  змушувати нас уявляти світ таким, яким ми ще його ніколи не бачили, змушує працювати мозок та стимулювати нашу уяву.

– Як оцінюєш збоку фотомистецтво в області? Бачиш бодай якийсь розвиток?

– З появою смартфонів займатись фотомистецтвом мають змогу всі. Камери у смартфоні достатньо, щоб навчатись фотосправі. Але незважаючи на це, я б не сказав, що в нас стрімко розвивається фотомистецтво. Війна вплинула на все. На фотомистецтво так само. Фотоконкурси в Ужгороді не проводяться. Без конкурсів фотомистецтво не може розвиватись. Фотомитець, як і спортсмен, повинен завжди змагатись, щоб рости. Тоді ти маєш мотивацію ставати кращим. Тому не менш важливо, щоб відбувались фотовиставки. З цим зараз в Ужгороді теж проблеми. За 2023 рік можу відзначити тільки декілька виставок світлин. Це соціальні виставки фотохудожниці Кетрін Кіш, документальні фотопроєкти про війну і вимушено переселених осіб від Ужгородського прес-клубу, в одному з яких я брав участь. Також можу відзначити активну роботу творчої спілки “Спілка фотохудожників Закарпаття”. Спілка фотомистецтва проводить виставки світлин фотохудожників, членів Міжнародної федерації фотомистецтв.

Фотовиставки. Розкажи про свої перші презентації фотографій перед аудиторією…

– Перша моя виставка була благодійною. З 2010 року в Іршаві кожного року організовують благодійну акцію «Розтопи своє серце – допоможемо дітям разом» на допомогу онкохворим дітям Іршавщини. Відтак у 2020 році долучився до даної акції спільно із Закарпатською обласною універсальною науковою бібліотекою ім. Ф. Потушняка, де організували благодійну виставку-продаж світлин. Після виставки зібрані кошти передав організаторам акції.

Наступна моя виставка відбулась у 2021 році. Учасник фотовиставки «Замки Карпатського регіону. 37 історій». Виставка проводилась в Карпатському виставковому центрі Міжнародної федерації фотомистнецтв (Ужгородський замок). Учасниками виставки були українські та іноземні фотографи (Румунія, Польща, Словаччина)

У 2022 році, за день до повномаштабного вторгнення армії рф на територію України, відкрив свою першу особисту фотовиставку під назвою “Монохром”.

На цій виставці представив чорно-білі світлини. Прихильники моєї творчості знають, що найбільше люблю знімати в чорно-білих тонах. Як і попередні виставки, ця теж відбулась у обласній книгозбірні.

Далі благодійна фотовиставка на підтримку ЗСУ і теж в обласній бібліотеці. Це була групова виставка, спільно з моїми друзями-фотографами: Кетрін Кіш, Володимир Гор та Олександр Рокосовик.

Також, як вже розповідав, брав участь у фотопроекті Ужгородського прес-клубу про переселенців Закарпаття «Переселенці на Закарпатті: життя без стереотипів». Для цього проекту фотографи робили фото переселенців, а журналісти прес-клубу писали історію про цю особу. До проекту увійшло 50 історій про ВПО, які залишились жити на Закарпатті. Відкриття фотопроекту відбулось в Ужгороді на Театральній площі. Далі виставка вирушила до подорожі містами Закарпаття. Також декілька моїх фотографій увійшли до трьох фотоальбомів.

Перший – «Ужгород», виданий Ужгородською міськрадою, другий – «Сріберна земля. Закарпаття» (укладач Михайло Басараба) та третій «Ужгород – світова столиця міні-скульптур» (авторка Надія Попадюк).

– Окрім України фотокартини були представлені на міжнародному рівні?

Так, у 2022-му році дві мої світлини були представлені на міжнародних виставках. Одна з них в місті Орадеа, Румунія. Інша у польському місті Познань.

– Де черпаєш натхнення зараз?

– Перш за все для фотографів важливо переглядати світлини видатних фотографів. Це формує «смак» фотографа. Так, як я люблю документальну і репортажну фотографії, то час від часу переглядаю світлини учасників фотоклубу Магнум. В цьому клубі зібрались кращі з кращих цього жанру. Ну і, звичайно, стежу за діяльністю українських фотографів. Також хочу відзначити і перегляд виставок живопису та фільмів – це не менш важливо для митця. У фільмах звертаю увагу на операторську роботу.

Чи мав на меті організувати у майбутньому майстер-клас чорно-білої фотографії? Або вже можливо маєш певний досвід?

– Про це поки що не думав. Ще не доріс для цього. Ми розмовляли про розвиток фотомистецтва. Варто зауважити, що в Ужгороді не проводяться майстер-класи. І це теж негативно впливає на розвиток фотомистецтва.

Як фотомитці витягують морально в умовах російської військової агресії проти України?

– Всі ми воюємо. Кожен на своєму фронті. Лікарі лікують наших військових. Рятувальники розбирають завали будинків і розміновують звільнені від окупантів території. А митці… Кажуть, що коли гримлять гармати, музи мовчать. Та це не стосується українських митців. Митці теж воюють. Хтось із зброєю в руках. А хтось “озброївся” пером чи пензлем. Щоб продати всій витвір мистецтва і передати кошти на підтримку ЗСУ.

Спеціально для онлайн-журналу BRO

Фото з головної: Роман Фенікс

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *